July 20

Ada apa dengan Rabies?

Hi cat lovers apa khabar semua
masih mood raya ke?
lama saya tak berkongsi info dgn uols..innsyaAllah segala pertanyaan saya akan cuba jawab
moga Allah berikan kelapangan dan kesihatan kepada saya dan anda semua serta anak2 berbulus kita semua.

Baru2 ni negara kita sekali lagi digemparkan dengan isu Penyakit Rabies.
Kalau sebelum ini ia tidak menarik perhatian uols sebab hanya melibatkan anjing,
tapi kali ni agak berbeza, sebab ada kes yang melibatkan kucing.
Ini menyebabkan ada sesetengah pemilik si comel jadi panik, dan bertanya pelbagai soalan kepada saya.

Memandangkan isu ini adalah isu semasa dan nasional, saya terpanggil untuk berkongsi sedikit info kepada rakan2 pemilik & pencinta kucing di luar sana.
Saya bukanlah “pakar”, sekadar berkongsi ilmu dan pengetahuan berkaitan dengan penyakit Rabies ini.
Saya berharap klip video ringkas ini sedikit sebanyak dapat memberi pencerahan kepada kalian.

p/s: seandainya anda merasakan klip video ini berguna dan membantu , harap dapat share pada teman2 yg lain. Feel free to share and tag your frens… org kata sharing is caring

December 15

Tanda-tanda awal Kucing anda ada masalah kencing

Apakah tanda-tanda awal kucing anda ada menghadapi masalah tidak boleh kencing?

Biasanya kucing akan kelihatan murung dan tidak bermaya serta tidak selesa.

Bagaimana perasaan anda apabila terpaksa tahan kencing/buang air kecil? pastinya sakit dan tidak selesa bukan? Sama jugalah seperti kucing, bezanya mereak tidak menahan untuk kencing tetapi mereka cuba kencing tapi saluran kencing tersumbat menyebabkan mereka tidak boleh kencing.

Kucing akan berasa lemah terutama lemah kaki belakang, ini kerana kucing cuba sedaya upaya mereka untuk meneran agar air kencing keluar tetapi tidak berjaya. Oleh kerana kucing meneran menggunakan kaki belakang maka kaki belakang mereka keletihan dan menjadi lemah, dalam sesetengah kes, kucing tidak lagi bermaya untuk berdiri.

So kepada #pemilikkucing terutama anda yang mempunyai kucing jantan please…please and please… jangan terlepas pandang tanda tanda awal kucing yg berpotensi untuk berhadapan dengan masalah batu karang / tak boleh kencing.

kucing anda mungkin berisiko apabila….
1. kerap masuk dan keluar “litter box” atau kerap ke tandas
2. suka menjilat penis/organ jantan/tempat keluar air kencing
3. kucing anda meneran setiap kali ingin membuang
4. kelihatan air kencing yang pekat dan kemerah-merahan
5. mengiau seperti kesakitan bila nak kencing

ingat lebih dari 3 hari kucing tidak kencing ia boleh membawa kepada kematian.

10542880_1493733064230865_8751415166304564373_n

November 10

Video Klip Tips & Cara Penggunaan Ubat Kutu Kucing

Tahukah anda ubat kutu kucing boleh di beli di kaunter, dan anda boleh mengaplikasikan atau menggunakannya sendiri di rumah.

Mungkin ada di antara anda yang kurang jelas, atau tidak tahu cara menggunakan ubat kutu jenis “spot on”. Ia amat mudah semudah 1,2 dan 3

Apa yang perlu anda buat adalah,
– baca label atau kotak bungkusan ubat kutu kucing yang anda beli
– pastikan ia selamat digunakan pada kucing anda
– pastikan anda membelinya dari penjual yang sah dan di akui seperti klinik haiwan. Saya tidak pasti berkaitan kedai haiwan, ini kerana ada sesetengah ubat kutu hanya boleh di jual oleh Veterinar Berlesen sahaja.
– pastikan tarikh luput

Syaratnya agak mudah , pastikan kucing anda tidak dimandikan 3 hari sebelum atau selepas penggunaan ubat kutu. Macam mana tu?
Maksudnya katakanlah anda baru mandikan kucing anda semalam iaitu hari AHAD 9/11/2014, jadi anda kena tunggu 3 hari iaitu pada hari RABU 12/11/2014 untuk meletakkan ubat kutu.
Atau sekiranya anda telah letak ubat kutu pada hari Ahad, so sekiranya anda ingin mandikan kucing anda (tidak wajib mandi, hanya jika anda ingin mandikan), anda boleh mandikan kucing anda pada hari RABU 12/11/2014

Apply ubat kutu dibelakang badan , di bahagian bahu. Untuk lebih tepat di “shoulder blade”.
Huh? jangan risau , mudah je …. bila anda usap belakang kucing anda, anda dapat rasakan ada lekuk di antara tulang bahu kanan dan kiri, di situ tempatnya.

Kalau kurang jelas, saksikan video klip ini…..

November 1

BAHAYA Panadol kepada kucing

Tak percaya ada orang beri kucing panadol!?

Setuju tak kalau saya katakan hampir setiap rumah di Malaysia ada menyimpan Pandol yang digunakan ketika pening kepala atau demam. Malah saya sendiri ada menyimpannya di rumah, di klinik malah di dalam beg saya, untuk kegunaan masa kecemasan.

Sesungguhnya di kala kita tengah banyak kerja, atau sedang mengejar “due date” untuk menghantar tugasan, masa tu pulak kepala terasa pening dan badan rasa nak demam, tatkala itu kehadiran Panadol sangatlah bermakna. Seolah-olah Panadol penyelamat untuk kita berjuang menyiapkan tugasan tersebut.
Tapi berbeza pula halnya dengan KUCING, Panadol merupakan malapetaka kepada haiwan comel ini, malah ia boleh meragut nyawa kucing anda. Oleh itu jangan sesekali memberikan Panadol kepada kucing anda.

Saya sebagai seorang veterinar sering mendapat kes sebegini di klinik saya di Shah Alam. Baru-baru ini, saya menerima satu kes, di mana muka SiComel(bukan nama sebenar) kelihatan agak bengkak, kemudian air liur meleleh dengan banyak, SiComel kelihatan pucat dan lemah. Menurut pemiliknya, SiComel dikatakan sudah tidak sihat 2-3 hari. Selepas melakukan pemeriksaan, terdetik dihati macam termakan Panadol je. Belum pun sempat saya bertanya, pemiliknya telah memaklumkan bahawa beliau telah memberikan Panadol kepada SiComel pada hari sebelumnya.
Ketahuilah kucing sangat sensitif pada panadol sehingga boleh membawa kepada kematian. Ini kerana, hati kucing tidak mempunyai enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna bahan yang dinamakan acetaminophen.

Acetaminophen adalah bahan yang terkandung dalam Panadol. Sebenarnya bukan sahaja Panadol, malah mana-mana ubat yang mengandungi bahan acetaminophen adalah merbahaya kepada kucing. Tahap keracunan kucing terhadap bahan ini adalah serendah 10mg/kg berat badan.

Sebagai contoh, sekiranya berat seekor kucing dewasa adalah 5kg, ini bererti kucing tersebut boleh bertolak ansur dengan bahan tersebut maksimum 50mg,sedangkan sebiji Panadol yang biasa adalah 500mg. Walaupun hanya 1/4biji (125mg) diberi kepada kucing, ia boleh membawa kematian! Apatah lagi kalau diberi 1biji.

Namun saya pasti, ada diantara anda akan berkata “saya bagi kucing saya Panadol, elok je sihat je.. takde apa-apa pun!”. Percayalah bukan anda sorang, malah saya sering dilontarkan persoalan itu. Saya tidak menafikan atau mengatakan anda tipu, namun saya tidak menjumpai mana-mana fakta atau penulisan yang mengatakan kini kucing selamat memakan Panadol.
Namun persoalan itu mungkin terjawab dalam penerangan yang diberikan oleh BPFK (Badan Pengawalan Farmaseutikel Kebangsaan). Suatu pagi, dalam perjalan ke tempat kerja, saya medengar siaran radio yang membincangkan perihal ubat tiruan. Terperanjat saya selepas mendengar penjelasan pegawai tersebut.

Saya menyangka ubat tiruan hanya dijual di kaki lima, dan menggunakan nama yang pelik dan sangat berbeza dengan produk asal. Tetapi sebenarnya ubat tiruan turut dijual dipremis, dan hampir menyerupai produk asal sehingga 90%. Tanpa penilitian kita hampir tidak boleh membezakannya.

Berbalik semula pada cerita Panadol dan Kucing, berkemungkinan Panadol yang diberikan bukan yang asli, kerana itulah ia tidak memberi kesan kepada kucing.
Walau apapun kemungkinannya, rasanya tidak berbaloi untuk merisikokan nyawa kucing anda. Untuk berada di zon selamat adalah lebih baik untuk TIDAK memberi Panadol kepada kucing anda. Memberi kucing panadol seumpama memberi ubat batuk dewasa kepada bayi. Pastinya anda tidak akan melakukannya bukan?

Adakalanya niat yang baik, kalau tersalah langkah boleh membawa malapetaka. Kesian pada kucing anda, dari demam biasa yang boleh dirawat, anda bagi Panadol, tak fasal-fasal kucing anda diambang maut. Sebaiknya bawalah kucing anda berjumpa Vet yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Kongsikan bersama rakan-rakan anda yang memiliki kucing, jika anda tidak mampu merawat kucing mereka, sekurang-kurangnya anda mampu menyelamatkan nyawa kucing mereka. Mencegah lebih baik dari merawat.

Panadol Ubat atau Racun pada Kucing

October 22

Susu Punca Kucing Cirit Birit!

Susu Punca Kucing Cirit Birit! Betulke?
=======================================

Kucing sering dikaitkan dengan susu..
Seolah-olah kucing suka minum susu? Betulke?

Pendapat saya, kucing domestik(belaan) sahaja yg suka susu mungkin pada awalnya susu diberikan sebagai sumber protein (mungkin juga kalsium) tambahan pada kucing, ini kerana sifat semulajadinya sebagai haiwan karnivor (haiwan pedaging).

Sebab kalau ikut logik kalau kucing liar atau kucing terbiar, mana pulak dia nak dapat susu betul tak? Tapi untuk “big cat” atau “wild cat” di luar sana mereka dapat sumber protein tambahan dari tulang temulang mangsa mereka, tambahan pula mereka memang makan daging sahaja.

Tapi katakan lah sebagai pemilik kucing anda tetap ingin memberikan susu kepada kucing anda. Tak menjadi masalah tetapi anda perlu tahu bahawa pemilihan susu kucing yang betul amat penting!

JANGAN berikan susu full cream , susu pekat dan yang sewaktu denganya (yang manusia punya) kepada kucing anda
JANGAN berikan susu kucing dewasa kepada anak kucing yang baru lahir (sekurang kurangnya yang berumur kurang dari 6 minggu)
Kenapa? Nanti saya akan terangakan.

Jika anda ingin memberikan susu kepada kucing anda pastikan ia adalah khas untuk kucing atau yang tertulis (atau dilebelkan) “free lactose” ini kerana kucing (sama seperti manusia) kadang-kadang mempunyai masalah “lactose intolerance”.

Apa maknanya tu?
Macamni, “lactose intolerance” ni maksudnya kucing tidak boleh bertolak ansur atau tidak boleh menerima kandungan lactose. Ini disebabkan ketidakhadiran (tiada) enzim untuk mencernakan lactose dalam badan kucing. Akibatnya kucing akan cirit birit!

Sama juga dengan manusia, saya pasti ada di antara anda yang tidak boleh minum susu, di mana kalau anda minum susu anda akan mengalami cirit birit, dan Doktor menasihatkan agar anda tidak “consume any dairy product”.

Tidak dinafikan ada di antara anda akan berkata, kucing saya minum “Full Cream” ok je … tak cirit pun dah bertahun.. Betul tak dinafikan. Alhamdulillah lah kalau kucing anda tidak sensitif. Kerana ini bersifat individu. Tapi tidak mustahil ia akan meninggalkan kesan sampingan di masa akan datang.

Sebab tu di dalam bilik konsultasi saya, saya tidak menggalakkan pemilik memberi susu kepada anak kucing atau kucing yang sedang sakit, kerana ini mungkin memudaratkan lagi keadaan kucing yang sedang sakit.

Bagi anak kucing terutama yang kematian ibu atau ditinggalkan ibunya, berikan susu khas untuk anak kucing. Lebik baik kalau di beri susu yang mengandungi kolustrum ibu. Biasanya akan dilabel sebagai “Milk Replacer”. Kalau saya, saya sering menggunakan susu “Milkodog”.

Memberi susu kucing dewasa kepada nak kucing, samalah juga seperti anda memberi susu yang anda minum kepada bayi anda. Tentulah ia tidak sesuai dan memudaratkan bayi anda bukan? Sama juga dalam kes kucing.

Jadi berhati-hatilah dalam memberi susu kepada kucing anda.

Di sini saya sharekan gambar susu whiskas ni …. cool kan packaging nye ? Saya pun tak sure sama ada di Malaysia dah ada ke tidak susu ni. Gambar ni diambil semasa di London

10422320_1502017010069137_4517453228363347017_n

August 29

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Ingat lagi tak pada cerita kutu atau flea yang ada pada badan kucing?
Mengawal kutu atau memasatikan kucing anda BEBAS KUTU adalah sangat penting.

Selain daripada untuk memastikan kesihatan bulu kucing, tahukah anda kutu/flea kucing boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain?

Kutu/flea yang tidak dikawal boleh menyebabkan kucing menjadi pucat, ini kerana makanan parasit ini adalah darah.

Selain itu kutu/flea juga boleh menyebabkan kucing anda dijangkiti cacing pita. Rajah ini menunjukkan kaitan antara cacing pita dan kutu. Kutu/Flea merupakan pembawa atau vektor yang membawa cacing pita kepada kucing.

Oleh itu ia amat penting untuk mengawal kutu dan memberi kucing anda ubat cacing. Ubat cacing sepatutnya diberi kepada kucing setiap 3 bulan. Baca label pada bungkusan sebelum memberinya kepada kucing anda, pastikan kucing anda mendapat dos yang sepatutnya berdasarkan berat badan kucing anda.

10385391_1497866013817570_1499354778243184563_n

August 17

Vaksinasi & Vaksin Kucing

APAKAH ITU YANG DIMAKSUDKAN DENGAN VAKSINASI?
Vaksin adalah sejenis sediaan cecair yang disuntik ke dalam badan kucing untuk menghasilkan pertahanan imuniti melawan penyakit.
Supaya badan kucing mendapat imuniti melawat penyakit yang biasanya melemahkan atau mengancam nyawa kucing, dan kebanyakkan penyakit ini boleh dan mudah berjangkit.
Mengikut kamus dewan edisi ke empat;
  • Vaksin sediaan bakteria, virus, dll yg sudah mati atau dilemahkan utk disuntik atau ditanam ke dlm tubuh badan supaya menghasilkan daya tahan terhadap penyakit tertentu
  • Pemvaksinan proses (tindakan atau perbuatan) memvaksin, vaksinasi.
  • Memvaksin menyuntik vaksin ke dlm tubuh seseorang atau haiwan utk melindunginya drpd sesuatu penyakit
  • Vaksinasi proses menyuntikkan vaksin ke dlm tubuh seseorang sbg langkah perlindungan men­cegah sesuatu penyakit, pemvaksinan.
BAGAIMANA VAKSIN BERFUNGSI?
Vaksin adalah cecair yang mengandungi kuman (bacteria atau virus) yang akan menyebabkan badan kucing menghasilkan antibodi terhadap
kuman tersebut. Sekiranya kucing dijangkiti oleh kuman tersebut, antibodi bersedia untuk melawan jangkitan tersebut. Ini dipanggil tindak balas imuniti badan.

Terdapat dua jenis penyedian vaksin, iaitu sama ada dengan mematikan kuman tersebut atau melemahkan kuman tersebut.
Perbezaan diantara killed vaccine ( kuman yang dimatikan ) dengan modifie live vaccine ( kuman yang dilemahkan).
  • Killed vaccine ( kuman yang dimatikan) lebih selamat digunakan kerana ia kurang mendatangkan komplikasi atau penyakit
  • Modifie live vaccine ( kuman yang dilemahkan) lebih berkesan dan menghasilkan daya tahan yang lebih berbanding killed vaccine
MENGAPA KUCING ANDA PERLU DI VAKSIN?

Kenapa KucingPerlu Di Vaksinasi??
Tujuan vaksin diberikan kepada kucing adalah untuk
melindunginya daripada dijangkiti penyakit-penyakit yang boleh membawa maut.  Vaksin mengandungi virus-virus yang telah dilemahkan supaya badan kucing akan membina daya tahan terhadap
penyakit-penyakit tersebut, kerana itulah vaksinasi hanya dilakukan pada kucing yang sihat.  Selepas vaksinansi, elakkan dariapada memandikan kucinganda selama seminggu






PADA UMUR BILAKAH KUCING SEPATUTNYA DI VAKSIN?

Kucing perlu divaksin seawal umur 6 minggu atau 2 bulan(8minggu). Seandainya anak kucing anda mempunyai ibu yang menyusukannya pada usia 2 bulan anda boleh menghantarnya mendapatkan suntikan vaksinasi. Bagi anak kucing yang tidak mempunyai ibu, yang dibesarkan oleh manusia, anak kucing ini boleh di vaksin seawall umur 6minggu, dengan syarat berat badan anak kucing itu tidak kurang dari 500gram.
Mengapa 6minggu? Ini kerana anak kucing mula cerai susu pada umur 6 minggu. Semasa masih menyusu, anak kucing mendapat perlindungan “maternal antibody” dari pada ibunya. Selepas cerai susu, kandungan atau kadar peratus “maternal antibody” dalam badan anak kucing mula menurun, pada ketika itulah anak kucing patut divaksin. Dengan itu, kuman tidak mempunyai ruang untuk menyerang anak kucing.




APAKAH JENIS PENYAKIT YANG PERLU DI VAKSIN?
Pada ketika ini (2014) di negara kita, vaksin yang boleh diperolehi adalah vaksin yang mencegah penyakit seperti berikut;
  • Feline Panleukopenia Virus ( juga di kenali sebagai Feline Parvo virus)
  • Feline Rhinotracheitis Virus (juga dikenali sebagai Feline Herpes Virus)
  • Feline Calici Virus
  • Chlamydophilia felis
  • Feline leukaemia virus
  • Feline Immunodeficiency virus
  • Rabies