July 20

Ada apa dengan Rabies?

Hi cat lovers apa khabar semua
masih mood raya ke?
lama saya tak berkongsi info dgn uols..innsyaAllah segala pertanyaan saya akan cuba jawab
moga Allah berikan kelapangan dan kesihatan kepada saya dan anda semua serta anak2 berbulus kita semua.

Baru2 ni negara kita sekali lagi digemparkan dengan isu Penyakit Rabies.
Kalau sebelum ini ia tidak menarik perhatian uols sebab hanya melibatkan anjing,
tapi kali ni agak berbeza, sebab ada kes yang melibatkan kucing.
Ini menyebabkan ada sesetengah pemilik si comel jadi panik, dan bertanya pelbagai soalan kepada saya.

Memandangkan isu ini adalah isu semasa dan nasional, saya terpanggil untuk berkongsi sedikit info kepada rakan2 pemilik & pencinta kucing di luar sana.
Saya bukanlah “pakar”, sekadar berkongsi ilmu dan pengetahuan berkaitan dengan penyakit Rabies ini.
Saya berharap klip video ringkas ini sedikit sebanyak dapat memberi pencerahan kepada kalian.

p/s: seandainya anda merasakan klip video ini berguna dan membantu , harap dapat share pada teman2 yg lain. Feel free to share and tag your frens… org kata sharing is caring

November 12

Flea Dirt – Tahi Kutu

fleadirt

Pernahkah anda melihat bintik-bintik atau serbuk hitam (seperti dalam gambar) pada bulu kucing anda?
– Ini bukan habuk
– Ini bukan kotoran akibat kucing anda berguling di atas jalan raya
– Ini bukan telur kutu

Habis apa benda ni?
Ini adalah kotoran dari kutu atau juga di kenali dengan istilah “FLEA DIRT” warna sebenarnya adalah merah atau dark brown.
Tak percaya, dapatkan kotoran ini anda cuba larutan pada air atau gosok kan pada kapas yang beralkohol (alcohol swab). Pasti air tadi bertukar menjadi merah atau coklat pekat, dan kapas atau swab tadi ada meninggalkan kesan merah.

FLEA DIRT ini adalah najis kutu/sengkenit/flea. Dah tu kenapa warna merah? Sebab kutu hisap darah, darah warna merah ….. sebab itulah najisnya berwarna merah
Like & Share dengan rakan-rakan

September 20

FLEA

10599297_1497790987158406_3638687807028895853_n

Situasi 1
Pemilik : Kucing saya dalam rumah sahaja tak keluar rumah
DrLynn: Ada tak contact dengan kucing luar?
Pemilik : Ada la sekor kucing tu suka masuk rumah, kadang dia main kat luar pintu rumah
====================
Situasi 2
Pemilik : Kucing saya duk dalam sangkar je…tak campur dengan kucing lain
DrLynn : Sangkar dalam rumah ke luar?
Pemilik : Kat luar.

Ketahuilah selagi kucing anda boleh berhubung atau ada contact dengan kucing luar
Kucing anda sentiasa terdedah untuk dijangkiti oleh FLEA
English kata FLEA
Bahasa Malaysia terjemah “SENGKENIT”
Orang awam mengistilahkannya sebagai “KUTU”

Boleh dilihat dengan mata kasar, bergerak pantas dan laju di badan kucing. Menghisap darah dan boleh membawa penyakit kepada kucing anda!

November 1

BAHAYA Panadol kepada kucing

Tak percaya ada orang beri kucing panadol!?

Setuju tak kalau saya katakan hampir setiap rumah di Malaysia ada menyimpan Pandol yang digunakan ketika pening kepala atau demam. Malah saya sendiri ada menyimpannya di rumah, di klinik malah di dalam beg saya, untuk kegunaan masa kecemasan.

Sesungguhnya di kala kita tengah banyak kerja, atau sedang mengejar “due date” untuk menghantar tugasan, masa tu pulak kepala terasa pening dan badan rasa nak demam, tatkala itu kehadiran Panadol sangatlah bermakna. Seolah-olah Panadol penyelamat untuk kita berjuang menyiapkan tugasan tersebut.
Tapi berbeza pula halnya dengan KUCING, Panadol merupakan malapetaka kepada haiwan comel ini, malah ia boleh meragut nyawa kucing anda. Oleh itu jangan sesekali memberikan Panadol kepada kucing anda.

Saya sebagai seorang veterinar sering mendapat kes sebegini di klinik saya di Shah Alam. Baru-baru ini, saya menerima satu kes, di mana muka SiComel(bukan nama sebenar) kelihatan agak bengkak, kemudian air liur meleleh dengan banyak, SiComel kelihatan pucat dan lemah. Menurut pemiliknya, SiComel dikatakan sudah tidak sihat 2-3 hari. Selepas melakukan pemeriksaan, terdetik dihati macam termakan Panadol je. Belum pun sempat saya bertanya, pemiliknya telah memaklumkan bahawa beliau telah memberikan Panadol kepada SiComel pada hari sebelumnya.
Ketahuilah kucing sangat sensitif pada panadol sehingga boleh membawa kepada kematian. Ini kerana, hati kucing tidak mempunyai enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna bahan yang dinamakan acetaminophen.

Acetaminophen adalah bahan yang terkandung dalam Panadol. Sebenarnya bukan sahaja Panadol, malah mana-mana ubat yang mengandungi bahan acetaminophen adalah merbahaya kepada kucing. Tahap keracunan kucing terhadap bahan ini adalah serendah 10mg/kg berat badan.

Sebagai contoh, sekiranya berat seekor kucing dewasa adalah 5kg, ini bererti kucing tersebut boleh bertolak ansur dengan bahan tersebut maksimum 50mg,sedangkan sebiji Panadol yang biasa adalah 500mg. Walaupun hanya 1/4biji (125mg) diberi kepada kucing, ia boleh membawa kematian! Apatah lagi kalau diberi 1biji.

Namun saya pasti, ada diantara anda akan berkata “saya bagi kucing saya Panadol, elok je sihat je.. takde apa-apa pun!”. Percayalah bukan anda sorang, malah saya sering dilontarkan persoalan itu. Saya tidak menafikan atau mengatakan anda tipu, namun saya tidak menjumpai mana-mana fakta atau penulisan yang mengatakan kini kucing selamat memakan Panadol.
Namun persoalan itu mungkin terjawab dalam penerangan yang diberikan oleh BPFK (Badan Pengawalan Farmaseutikel Kebangsaan). Suatu pagi, dalam perjalan ke tempat kerja, saya medengar siaran radio yang membincangkan perihal ubat tiruan. Terperanjat saya selepas mendengar penjelasan pegawai tersebut.

Saya menyangka ubat tiruan hanya dijual di kaki lima, dan menggunakan nama yang pelik dan sangat berbeza dengan produk asal. Tetapi sebenarnya ubat tiruan turut dijual dipremis, dan hampir menyerupai produk asal sehingga 90%. Tanpa penilitian kita hampir tidak boleh membezakannya.

Berbalik semula pada cerita Panadol dan Kucing, berkemungkinan Panadol yang diberikan bukan yang asli, kerana itulah ia tidak memberi kesan kepada kucing.
Walau apapun kemungkinannya, rasanya tidak berbaloi untuk merisikokan nyawa kucing anda. Untuk berada di zon selamat adalah lebih baik untuk TIDAK memberi Panadol kepada kucing anda. Memberi kucing panadol seumpama memberi ubat batuk dewasa kepada bayi. Pastinya anda tidak akan melakukannya bukan?

Adakalanya niat yang baik, kalau tersalah langkah boleh membawa malapetaka. Kesian pada kucing anda, dari demam biasa yang boleh dirawat, anda bagi Panadol, tak fasal-fasal kucing anda diambang maut. Sebaiknya bawalah kucing anda berjumpa Vet yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Kongsikan bersama rakan-rakan anda yang memiliki kucing, jika anda tidak mampu merawat kucing mereka, sekurang-kurangnya anda mampu menyelamatkan nyawa kucing mereka. Mencegah lebih baik dari merawat.

Panadol Ubat atau Racun pada Kucing

September 4

Hukum Pengkasian Haiwan Kesayangan Dalam Islam

Hukum Pengkasian Haiwan Kesayangan Dalam Islam

“Tak berdosa ke?”
“Tak haram ke?”

Persoalan yang seing ditanya dan menjadi persoalan bagi pemilik haiwan terutama yang beragama Islam.
Di sini saya berbesar hati untuk berkongsi bersama anda bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia iaitu JAKIM pernah mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa ia diharuskan (Sila rujuk pada poster yang disediakan).

Ramai yang beranggapan “kesian” jika dimandulkan, tetapi ramai yang tidak sedar jika tidak dimandulkan lagi “kesian”.
Kenapa? Ini kerana

akan berlaku lambakan anak kucing yang tidak diingin, dan apabila terlalu banyak kucing, kos akan bertambah ini akan berakhir dengan pembuangan kucing atau penjagaan kesihatan kucing terabai.

berlaku pembuangan anak kucing di merata tempat, anak kucing dibuang seawal umur sebulan. Keadaan anak kucing ini lebih tragis apabila berakhir sama ada dimakan anjing, mati dilanggar kereta atau terjatuh ke dalam longkang.

Hukum Pengkasian Haiwan Kesayangan dalam Islam
Hukum Pengkasian Haiwan Kesayangan dalam Islam
August 29

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Ingat lagi tak pada cerita kutu atau flea yang ada pada badan kucing?
Mengawal kutu atau memasatikan kucing anda BEBAS KUTU adalah sangat penting.

Selain daripada untuk memastikan kesihatan bulu kucing, tahukah anda kutu/flea kucing boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain?

Kutu/flea yang tidak dikawal boleh menyebabkan kucing menjadi pucat, ini kerana makanan parasit ini adalah darah.

Selain itu kutu/flea juga boleh menyebabkan kucing anda dijangkiti cacing pita. Rajah ini menunjukkan kaitan antara cacing pita dan kutu. Kutu/Flea merupakan pembawa atau vektor yang membawa cacing pita kepada kucing.

Oleh itu ia amat penting untuk mengawal kutu dan memberi kucing anda ubat cacing. Ubat cacing sepatutnya diberi kepada kucing setiap 3 bulan. Baca label pada bungkusan sebelum memberinya kepada kucing anda, pastikan kucing anda mendapat dos yang sepatutnya berdasarkan berat badan kucing anda.

10385391_1497866013817570_1499354778243184563_n