November 10

Video Klip Tips & Cara Penggunaan Ubat Kutu Kucing

Tahukah anda ubat kutu kucing boleh di beli di kaunter, dan anda boleh mengaplikasikan atau menggunakannya sendiri di rumah.

Mungkin ada di antara anda yang kurang jelas, atau tidak tahu cara menggunakan ubat kutu jenis “spot on”. Ia amat mudah semudah 1,2 dan 3

Apa yang perlu anda buat adalah,
– baca label atau kotak bungkusan ubat kutu kucing yang anda beli
– pastikan ia selamat digunakan pada kucing anda
– pastikan anda membelinya dari penjual yang sah dan di akui seperti klinik haiwan. Saya tidak pasti berkaitan kedai haiwan, ini kerana ada sesetengah ubat kutu hanya boleh di jual oleh Veterinar Berlesen sahaja.
– pastikan tarikh luput

Syaratnya agak mudah , pastikan kucing anda tidak dimandikan 3 hari sebelum atau selepas penggunaan ubat kutu. Macam mana tu?
Maksudnya katakanlah anda baru mandikan kucing anda semalam iaitu hari AHAD 9/11/2014, jadi anda kena tunggu 3 hari iaitu pada hari RABU 12/11/2014 untuk meletakkan ubat kutu.
Atau sekiranya anda telah letak ubat kutu pada hari Ahad, so sekiranya anda ingin mandikan kucing anda (tidak wajib mandi, hanya jika anda ingin mandikan), anda boleh mandikan kucing anda pada hari RABU 12/11/2014

Apply ubat kutu dibelakang badan , di bahagian bahu. Untuk lebih tepat di “shoulder blade”.
Huh? jangan risau , mudah je …. bila anda usap belakang kucing anda, anda dapat rasakan ada lekuk di antara tulang bahu kanan dan kiri, di situ tempatnya.

Kalau kurang jelas, saksikan video klip ini…..

November 9

Bahaya mata kail kepada kucing

Ingat lagi tak pada hari Ahad yang lalu saya ada kongsikan gambar kucing memancing? Pasti ramai di antara anda yang gemar memancing betul tak?

Tapi sekarang orang banyak memancing kat kolam kan? Ker masih ada lagi yang pergi memancing di persekitaran luar? Sewaktu dibangku sekolah, saya sering ikut abang saya dan kawan-kawan dia pergi memancing… tapi kami memancing di longkang dan salir air je …… Saje suka suka

Kini peralatan untuk memancing pun dah hebat-hebat umpan pun dah ada macam-macam, maklumla kantarget tangkapan pun ikan besar besar … kami dulu pakai cacing je, so hasil tangkapan pun ikan kecik je , ikan puyu (belatuk) , ikan haruan (ni dah kira hebat lah kalau dapat).

Apapun memancing merupakan aktiviti riadah yang boleh dikongsikan bersama keluarga pada hujung minggu, atau masa lapang. Ada juga yang menjadikan aktiviti memancing sebagai sumber pendapat sampingan. Memancing memerlukan kesabaran dan aktiviti ini bolehlah dikatakan kurang berisiko kalau nak dibandingkan dengan hobi sukan lasak.

Peralatan memancing secara asas perlukan , joran (batang pancing ) , tali dan mata kail. Nampak macam tak merbahaya betul tak? Tapi adakalanya kecuaian dalam menyimpan peralatan memancing boleh boleh mengundang bahaya pada kucing anda.

Kucing sangat gemar dengan sesuatu yang bertali, mereka suka bermain dengan tali, apa-apa tali , benang atau reben, ini termasuklah tali pancing. Mungkin bau ikan yang masih melekat pada peralatan memancing sedikit sebanyak akan menarik perhatian kucing untuk mendekati, dan menghidu peralatan pancing tersebut. Dan yang lebih menarik perhatian apabila melihat umpan yang berbulu (Seperti rajah yang saya kongsikan sebelum ini).

umpan3

Apa yang bakal berlaku ?
Angin bertiup, menyebabkan tali pancing atau umpan terbuai atau bergoyang ….
mmm macam menarik je (minda kucing) …pada mulanya mereka akan hidu….sniff sniff…
kemudian dengan rasa ingin tahu kucing mula menyentuh dengan menguis-nguis dengan kaki umpan atau tali pancing….. bertambah goyang dan beralun….mmmm best ni (minda kucing) mula menguis dengan kaki di tambah dengan menerkam, menggigit. Tup mangsa dah termakan umpan , Cuma kali ni yang menjadi mangsa adalah kucing.
Tindakan spontan bila sakit adalah menghindarkan punca kesakitan, jadi sama ada kucing anda akan cuba menanggalkan mata kail tersebut , atau lari dari tempat tersebut. Dan ia mungkin akan lebih mencederakan kucing anda.

case mata kail kaki

Sekiranya anda ada ditempat kejadian, JANGAN PANIK!… cuba tenangkan kucing anda. Kalau kucing dah “menggila” kerana kesakitan, potong tali pancing dengan segera, ambil tuala dan tekup kucing anda dan masukkan ke dalam carrier atau sangkar. Segera bawa ke VET untuk menanggalkan mata kail tersebut. JANGAN CUBA tanggalkan sendiri kerana ia akan lebih mencederakan kucing anda.

Sekiranya keadaan memaksa, anda perlu potong hujung mata kail tersebut terlebih dahulu sebelum menariknya keluar. Ini kerana kebanyakkan mata kail mempunyai hujung yang tajam dan bercangkuk ke dalam, sekiranya anda menarik keluar ia akan menyebabkan daging/isi/tisu kucing anda terkoyak lebih teruk.

Kepada abg-abg kaki pancing jangan terasa hati atau tersinggung ye, bukan kata uols tak simpan barang ofcourse uols simpan perkakas uols baik-baik, ni mungkin kes terpencil.

Perkara ini bukan tertumpu pada kepada pancing ikan sahaja, malah apa sahaja objek yang boleh dianggap merbahaya kepada kucing. Menjaga kucing sama seperti menjaga anak kecil, mereka mudah tertarik dengan objek-objek seperti ini. Jadi kepada semua pemilik kucing sila ambil langkah keselamatan bagi mengelakkan kecelakaan kepada kucing anda, bukan sahaja kucing anda tapi kepada mana-mana kucing diluar sana.

Berikut saya kongsikan salah satu gambar kucing yang berkunjung ke klinik saya di Shah Alam, untuk menanggalkan mata kail yang melekat pada kaki dan mulutnya. Kesian kan. Moga perkongsian ini dapat dijadikan iktibar.

case mata kail mulut

November 2

Usia Kucing Anda

Semalam di FB pageDrLynnYamin saya menanyakan beberapa soalan berkaitan dengan umur kucing. Kesemunya 12 soalan, and semuanya berkaitan dengan umur kucing.  

Pelbagai jawapan yang saya terima, dalam hal ini tiada jawapan yang salah atau betul.

Macam mana tu? Macam ni, kucing adalah benda hidup dan ia sangat subjektif dan bersikap individual, jadi jawapan yang saya berikan adalah sebagai panduan sahaja. Jawapan yang anda berikan mungkin berdasarkan pengalaman anda masing-masing.
Berikut adalah soalan dan jawapannya ;


Q1 : Anak kucing atau kitten, sehingga umur berapakah kucing masih dianggap kitten?

Walaupun anak kucing mula “matang” (puberty atau akil baligh) lingkungan
umur 5-6 bulan.Anak kucing adalah kucing yang berumur 1 hari sehingga 1tahun.
Oleh itu selagi bagilah kucing anda makan makanan anak kucing sehingga kucing anda berumur 1tahun,

Q2: Pada umur berapakah kucing mula mengawan?

Anak kucing mula “matang” (puberty atau akil baligh) pada umur 5-6 bulan. Berdasakan
pengalaman saya kucing local (DSH) lebih cepat matang berbanding yang berbaka tulin. Biasanya kita boleh mengenali sama ada kucing tersebut sudah mula “matang” (puberty atau akil baligh) dengan 2 cara ; satu melalui gigi yang kedua kucing telah menunjukkan tanda-tanda  “gatal”
atau “biang”.

Melihat gigi lebih tepat kerana gigi taring bertukar kepada gigi kekal ketika kucing berumur 6bulan. Adakalanya kucing telah pun “matang” (puberty atau akil baligh), tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda biang atau “gatal”.

Q3: Pada usia / umur berpakah kucing dianggap sebagai “senior cat”?
Kucing yang telah mencapai umur 7 tahun ke atas di anggap sebagai “senior”. Dan anda dinasihatkan untuk memberi makanan “senior cat” kepada kucing anda.

Q4 : Pada umur berapakah anak kucing mula membuka mata?

Walaupun ada anak kucing yg mula membuka mata mereka seawal umur 3 hari, tetapi secara purata anak kucing membuka mata pada umur di antara 7-10 hari. Paling lewat mungkin 14hari (2minggu). Sekiranya lebih dari itu, anda seharusnya
berjumpa Vet untuk pemeriksaan.

Q6: Seawal umur berapakah, anak kucing sepatutnya mula di vaksin?

Anak kucing perlu divaksin seawal umur 6-8minggu dan berat mesti minima adalah 500gram. Mengapa 6minggu? Ini kerana pada usia 6 minggu anak kucing sepatutnya sudah mula cerai susu, oleh itu maternal antibodi yang diperolehi dari ibu akan mula menurun.  Bagi anak kucing yang tidak mempunyai ibu, 6 minggu adalah masa yang sesuai. Aminah Khalid boleh juga tapi the best adalah seawal umur 2bulan

Q9 : Pada usia berapa kah kita boleh menghantar kucing untuk
di buat proses pemandulan?

Umur yang ideal untuk menghantar kucing untuk membuat proses pemandulan adalah seawal usia 6 bulan. Ini kerana pada usia tersebut kucing mencapai usia matang.
Namun  tidak dinafikan sesetengah Vet and melakukannya pada usia yang lebih muda seawal 3bulan, bergantung kepada Vet tersebut.

Q10: Kucing betina
… apakah usia ideal untuk kucing betina mula bunting?

Umur ideal untuk kucing betina bunting (mengandung) adalah apabila kucing mencapai umur 1tahun dan berat minima adalah 2kg. Kenapa? Pada usia 1tahun pembentukan tulang telah lengkap, ini bagi mengelakkan komplikasi semasa melahirkan
(dystocia).

Q11 : Ibu Kucing, bagi ibu kucing yang baru melahirkan anak…. sekiranya kita nak hantar ibu kucing tersebut untuk dimandulkan, kita kena tunggu sampai anak kucing tersebut umur berapa?
Untuk hantar ibu kucing yang baru beranak, masa yang sesuai untuk menghantar si ibu untuk memandulan  adalah apabila usia anak kucing berumur 6-8minggu. Kerana pada usia anak kucing 6-8minggu anak kucing sedah mula cerai susu, dan mula belajar makan sendiri 

Soalan Q5,Q7 dan Q8  berkaitan dengan kucing yang paling tua.


Q5&Q7: Apakah umur kucing yang paling tua pernah anda jumpa, kenal, tahu atau miliki ?

jawapan yang saya terima;  Pn Sarah Alias ialah kucing berumur  20tahun dan Dr Dahlia Wee Muru…23tahun.

Secara peribadi saya pernah merawat kucing berumur 22tahun.
Saya tidak boleh lupa pengalaman semasa melakukan praktikal di UVTH,UGA (lebih kurang 10tahun dulu). Saya membantu membuat rawatan pada seekor yang kurus,menurut pelajar senior kucing tersebut datang ke hospital untuk drip (masuk air) dalam 3 minggu sekali. Kucing tersebut menghadapi masalah buah pinggang.

Saya membantu memgang kuicng tersebut, tiba-tiba kuicng tersebut terkulai di tangan saya. Punya lah saya panik, saya ingat saya salah pegang atau ada sesuatu yang saya buat hingga tiba-tiba kepala dia terlentok. Melihat keadaan saya pelajar senior tersenyum dan menerangkan kucing tu ok , dia cuma tertidur. Kucing tersebut mengangkat kepala dan sedar semula bila namanya dipanggil. Rupanya umur kucing tersebut adalah 22tahun!  22 tahun bersamaan 105 tahun umur manusia…

Q8 : Umur kucing tertua mengikut catatan Guinness World Records?

Mengikut Guiness World Records, kucing tertua yg direkodkan ialah kucing yang bernama “Creme Puff” yg lahir pada 3 Ogos 1967 dan menghembuskan nafas terakhir pada 6 Ogos 2005.
Mengikut perkiraan umur Creme Puff adalah 38tahun dan 3 hari
Creme Puff  merupakan kucing peliharaan Jake Perry, yang tinggal di 
Austin, Texas, USA

Apapun, seperti yang saya katakan tadi umur yang saya berikan adalah sebagai panduan dan ia merupakan umur yang paling “common” dan “standard” digunakan. Tetapi ia bukanlah mandatori , sebagai contoh anak kucing buka mata. Tapi kalau dah lebih dari jangkaan umur anda boleh lah berjumpa Vet untuk pemeriksaan.

Mengikut Guiness World Records, kucing tertua yang masih hidup (LIVING CAT) pada ketika ini berumur 24 tahun.
Poppy (DSH Tortoiseshell ) yang baru menyambut kelahirannya yang ke 24, merupakan pemegang rekod “Kucing Tertua yang Masih Hidup”. Poppy dilahirkan pada 1990, dan tinggal di UK.

Poppy (DSH Tortoiseshell ) yang baru menyambut kelahirannya yang ke 24
Poppy (DSH Tortoiseshell ) yang baru menyambut kelahirannya yang ke 24
November 1

BAHAYA Panadol kepada kucing

Tak percaya ada orang beri kucing panadol!?

Setuju tak kalau saya katakan hampir setiap rumah di Malaysia ada menyimpan Pandol yang digunakan ketika pening kepala atau demam. Malah saya sendiri ada menyimpannya di rumah, di klinik malah di dalam beg saya, untuk kegunaan masa kecemasan.

Sesungguhnya di kala kita tengah banyak kerja, atau sedang mengejar “due date” untuk menghantar tugasan, masa tu pulak kepala terasa pening dan badan rasa nak demam, tatkala itu kehadiran Panadol sangatlah bermakna. Seolah-olah Panadol penyelamat untuk kita berjuang menyiapkan tugasan tersebut.
Tapi berbeza pula halnya dengan KUCING, Panadol merupakan malapetaka kepada haiwan comel ini, malah ia boleh meragut nyawa kucing anda. Oleh itu jangan sesekali memberikan Panadol kepada kucing anda.

Saya sebagai seorang veterinar sering mendapat kes sebegini di klinik saya di Shah Alam. Baru-baru ini, saya menerima satu kes, di mana muka SiComel(bukan nama sebenar) kelihatan agak bengkak, kemudian air liur meleleh dengan banyak, SiComel kelihatan pucat dan lemah. Menurut pemiliknya, SiComel dikatakan sudah tidak sihat 2-3 hari. Selepas melakukan pemeriksaan, terdetik dihati macam termakan Panadol je. Belum pun sempat saya bertanya, pemiliknya telah memaklumkan bahawa beliau telah memberikan Panadol kepada SiComel pada hari sebelumnya.
Ketahuilah kucing sangat sensitif pada panadol sehingga boleh membawa kepada kematian. Ini kerana, hati kucing tidak mempunyai enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna bahan yang dinamakan acetaminophen.

Acetaminophen adalah bahan yang terkandung dalam Panadol. Sebenarnya bukan sahaja Panadol, malah mana-mana ubat yang mengandungi bahan acetaminophen adalah merbahaya kepada kucing. Tahap keracunan kucing terhadap bahan ini adalah serendah 10mg/kg berat badan.

Sebagai contoh, sekiranya berat seekor kucing dewasa adalah 5kg, ini bererti kucing tersebut boleh bertolak ansur dengan bahan tersebut maksimum 50mg,sedangkan sebiji Panadol yang biasa adalah 500mg. Walaupun hanya 1/4biji (125mg) diberi kepada kucing, ia boleh membawa kematian! Apatah lagi kalau diberi 1biji.

Namun saya pasti, ada diantara anda akan berkata “saya bagi kucing saya Panadol, elok je sihat je.. takde apa-apa pun!”. Percayalah bukan anda sorang, malah saya sering dilontarkan persoalan itu. Saya tidak menafikan atau mengatakan anda tipu, namun saya tidak menjumpai mana-mana fakta atau penulisan yang mengatakan kini kucing selamat memakan Panadol.
Namun persoalan itu mungkin terjawab dalam penerangan yang diberikan oleh BPFK (Badan Pengawalan Farmaseutikel Kebangsaan). Suatu pagi, dalam perjalan ke tempat kerja, saya medengar siaran radio yang membincangkan perihal ubat tiruan. Terperanjat saya selepas mendengar penjelasan pegawai tersebut.

Saya menyangka ubat tiruan hanya dijual di kaki lima, dan menggunakan nama yang pelik dan sangat berbeza dengan produk asal. Tetapi sebenarnya ubat tiruan turut dijual dipremis, dan hampir menyerupai produk asal sehingga 90%. Tanpa penilitian kita hampir tidak boleh membezakannya.

Berbalik semula pada cerita Panadol dan Kucing, berkemungkinan Panadol yang diberikan bukan yang asli, kerana itulah ia tidak memberi kesan kepada kucing.
Walau apapun kemungkinannya, rasanya tidak berbaloi untuk merisikokan nyawa kucing anda. Untuk berada di zon selamat adalah lebih baik untuk TIDAK memberi Panadol kepada kucing anda. Memberi kucing panadol seumpama memberi ubat batuk dewasa kepada bayi. Pastinya anda tidak akan melakukannya bukan?

Adakalanya niat yang baik, kalau tersalah langkah boleh membawa malapetaka. Kesian pada kucing anda, dari demam biasa yang boleh dirawat, anda bagi Panadol, tak fasal-fasal kucing anda diambang maut. Sebaiknya bawalah kucing anda berjumpa Vet yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Kongsikan bersama rakan-rakan anda yang memiliki kucing, jika anda tidak mampu merawat kucing mereka, sekurang-kurangnya anda mampu menyelamatkan nyawa kucing mereka. Mencegah lebih baik dari merawat.

Panadol Ubat atau Racun pada Kucing

October 31

Kaitan antara Halloween – Kucing Hitam dan Ahli Sihir

Kaitan antara Halloween – Kucing Hitam dan Ahli Sihir

Sana sini orang update fasal halloween – tentunya sy takla merayakan sambutan tersebut

Tapi bila bercakap fasal halloween… pasti akan dikaitkan dengan “witch” atau magic tul tak?
Pastu bila cakap fasal witch atau magic terkait la dengan kucing hitam!

Hinggakan ada segelintir orang yang percaya bahawa kucing hitam adalah kucing yang jahat, malah lebih teruk ada yang beranggapan kucing hitam membawa s**l, atau nasib yg malang.

Sejauh mana kebenaran kepercayaan tersebut saya tidak pasti, bagi saya ia semua karut. Anggapan ini mungkin disebabkan kucing hitam sering dikaitkan dengan cerita ahli sihir. Ini kerana boleh kebanyakkan cerita berkaitan ahli sihir, melibatkan kucing bewarna hitam.

Sebagai contoh, ingat tak cerita “Sabrina the teenage witch”?
Dalam cerita tu kan kucing dia Salem tu warna hitam. Malah ramai juga pemilik kucing yang berwarna hitam menamakan kucing mereka dengan nama “Salem”

Tadi sewaktu membuat sedikit tugasan diinternet, saya trnampak gambar ni …
Comel sangat sbb tu saya save dan share kan di sini.
Apapun walaupun comel, tapi harapan sy moga Felix tidak bertukar menjadi si comel ini haha…mintak jauh
10343037_1492035304400641_1092846313407419971_n

October 27

NAMA KUCING ANDA

Salam sejahtera kepada peminat kucing terutamanya pemilik kucing

Pada 25 Oktober yang lalu saya mengajak rakan-rakan di  FB untuk berkongsikan nama kucing mereka.
Terima kasih kepada yang turut serta berkongsi nama kucing-kucing anda. Berikut adalah nama-nama yang sempat saya senaraikan

  • Angah , Opot , Bedol (Afieza Ariffin) 
  • Ban , Yaboo (Dorathy Ann Philia Daud)
  • Bilbo, Begins, Oyen (Noorazah Abdullah)
  • Chopper (Att Sharif)
  • Chiike (Nining Hayati)
  • Ciput (Zurida Mahmud)
  • Lola, Puss, Loki (Zaza Ghazali)
  • Lola (Fazilatul Rabaniah)
  • Miki, Meatloaf (Wani Mohd)
  • Mounty , Paulo (Azura Bajuri)
  • Markisah@kiss, Putih@teh (Diha Rauza)
  • Princess Embun (Maya Nate)
  • Putih (Suhaini Ahmad) 
  • Samy Vellu (CT Bahijah) 

Menarik bukan ….?

Kebiasaannya pemilik kucing menamakan kucing mereka berdasarkan beberapa faktor seperti berikut…

  1. Warna kucing tersebut sebagai contoh
    1. Warna asal – Putih, Hitam, Kelabu, Oyen
    2. Corak pada wara kucing — Tompok,Tabby, Stokin,
  2. Paras muka, bentuk muka, atau warna yg menyerupai sesuatu karakter atau sesuatu yg lain seperti 
    1. Garfield biasanya kucing persian yang berwarna oren
    2. Felix kucing hitam putih
    3. Zorro kucing yang matanya berwarna hitam 
    4. Salem kucing berwarna hitam
  3. Nama berdasarkan keadaan kucing tersebut
    1. Gebu , Gemok, Boyak
    2. Kurus, Kering, Kecik
  4. Nama panggilan kucing atau yang bermaksud kucing
    1. Panggilan — meow,comel, kitty
    2. Kucinh — cat , neko

Selain itu terdapat banyak lagi sebab atau faktor yang mempengaruhi pemilik kucing memberikan nama kepada si comel mereka.  Secara jujurnya, berdasarkan pemerhatian saya selama menjadi Vet, terdapat 101 sebab untuk pemilik kucing menamakan kucing mereka. Baru baru ini saya menerima pesakit yang diberi nama BAWANG RENTUNG! menarik bukan?

Di sini saya kongsikan beberapa faktor lain yang sering mempengaruhi pemberian nama kucing;

  • Nama panggilan manja 
    • Baby / Adik / Dik / Babe
    • Mama / Papa
    • Girl / Gegirl / Boy / Boboy / Abang / Kakak
  • Nama tempat mereka menjumpai kucing tersebut
    • Kiara (lebuhraya berhampiran bukit kiara)
    • KFC (jumpa dihadapan KFC)
  • Nama mengikut musim / trend 
    • Nama pemain bola semasa World Cup — Torres, Zidane
    • Nama character animasi yang terkini — Elsa , Anna
    • Nama karakter korea
  • Nama mengikut barang berjenama
    • Gucci
    • Prada
    • Nike
  • Nama manusia
    • Leman, Aleesya Sofia, Saloma, Salmah

Pendek kata macam macamlah ….

Walauapapun nama yang diberikan, dan apa pun sebab  diberikan nama kepada kucing anda, asalkan kucing anda tahu itu namanya, dan menyahut apabila dipanggil itu sudah memadai, betul tak?
Malah ada juga yang mempunyai nama yang panjang, dan juga nama singkatan …cool kan?

Saya sendiri memberikan nama Felix kepada kucing saya kerana warnanya yang mirip karakter kartun Felix The Cat, selepas menyedari dia adalah betina, saya cuba meng”gegirl”kan nama Felix maka jadi la nama penuhnya Felix Felicia, hehe tapi nama manjanya  Tatam sebab felix berwarna hitam.

Anda dijemput berkongsi, cerita nama kucing anda diruangan komen
Feel free to share about your cats name.

25102014iamfelix

October 26

Dari Fail Kes- Buli Kucing Getah di Pergelangan Kaki Kucing

Kucing membuli? Mungkin juga kot…..
Tapi yang lebih teruk apabila manusia membuli haiwan….
Dalam konteks ni perkataan yang lebih sesuai adalah “penganiayaan haiwan”.

Kadang2 perbuatan ini dilakukan oleh segelintir kanak-kanak nakal yang tidak berfikir panjang akan kesan dan akibat perbuatan mereka. Oleh itu sebagai orang dewasa kita perlu mendidik dan menerangkan kepada mereka agar mereka jelas dan faham.

Sepanjang bertugas sebagai Vet hampir 10 tahun, ini kali ke 2 saya menerima kes yang serupa. Pada 20 Okt yang lalu, kucing yang kemudiannya diberi nama “Kechik” di bawa ke klinik atas alasan kaki bengkak.

Menurut yang membawanya, kucing ini berkeliaran di kawasan kejirannya, dan diberi makan oleh jiran tetangga di kawasan tersebut. Beliau yang pulang hujung minggu pada ketika itu, di minta oleh jirannya untuk melihat keadaan kucing tersebut.

Dengan rasa tanggungjawab, walaupun kucing tersebut bukan kucing beliau, Kechik di bawa ke klinik saya di Shah Alam. Selepas melihat luka saya memaklumkan kepada beliau luka di kaki tersebut sudah pun ada ulat maggot.

Semasa cuba membersihkan luka di kaki Kechik, saya sangat terperanjat bila mendapati “getah pengikat barang” (rubberband) terlilit di celah luka tersebut. astaghfirullah…..Tidak dapat bayangkan kesakitan yang di alami oleh Kechik,

Pemeriksaan lanjut dijalankan,bahagian hujung kaki Kechik sudah tidak memberi respon kepada ujian saraf yang dijalankan. Patutlah semasa menanggalkan getah tersebut Kechik sangat bersahaja dan tidak menunjukkan sebarang reaksi.

Kechik bernasib baik kerana ada insan yang bertanggungjawab dan bersetuju untuk membiayai kos rawatan serta mengambilnya sebagai haiwan peliharaannya. Sewaktu datang untuk rawatan susulan, pemilik Kechik memaklumkan kepada saya, kucing jiran beliau hampir lemas kerana ada orang yang tidak bertanggung jawab mengikat plastik di kepala kucing jirannya.

Apa nak jadi dengan manusia sekarang ni, sudah hilangkah perikemanusiaan dan rasa ihsan dalam diri?
Kepada pemilik di luar sana jangan abaikan keselamatan kucing anda. Mereka adalah amanah kita, sebaik sahaja kita bersetuju untuk menjaga mereka. Ia adalah satu amanah.
10385491_1497853517152153_3509259138440778081_n

October 22

Susu Punca Kucing Cirit Birit!

Susu Punca Kucing Cirit Birit! Betulke?
=======================================

Kucing sering dikaitkan dengan susu..
Seolah-olah kucing suka minum susu? Betulke?

Pendapat saya, kucing domestik(belaan) sahaja yg suka susu mungkin pada awalnya susu diberikan sebagai sumber protein (mungkin juga kalsium) tambahan pada kucing, ini kerana sifat semulajadinya sebagai haiwan karnivor (haiwan pedaging).

Sebab kalau ikut logik kalau kucing liar atau kucing terbiar, mana pulak dia nak dapat susu betul tak? Tapi untuk “big cat” atau “wild cat” di luar sana mereka dapat sumber protein tambahan dari tulang temulang mangsa mereka, tambahan pula mereka memang makan daging sahaja.

Tapi katakan lah sebagai pemilik kucing anda tetap ingin memberikan susu kepada kucing anda. Tak menjadi masalah tetapi anda perlu tahu bahawa pemilihan susu kucing yang betul amat penting!

JANGAN berikan susu full cream , susu pekat dan yang sewaktu denganya (yang manusia punya) kepada kucing anda
JANGAN berikan susu kucing dewasa kepada anak kucing yang baru lahir (sekurang kurangnya yang berumur kurang dari 6 minggu)
Kenapa? Nanti saya akan terangakan.

Jika anda ingin memberikan susu kepada kucing anda pastikan ia adalah khas untuk kucing atau yang tertulis (atau dilebelkan) “free lactose” ini kerana kucing (sama seperti manusia) kadang-kadang mempunyai masalah “lactose intolerance”.

Apa maknanya tu?
Macamni, “lactose intolerance” ni maksudnya kucing tidak boleh bertolak ansur atau tidak boleh menerima kandungan lactose. Ini disebabkan ketidakhadiran (tiada) enzim untuk mencernakan lactose dalam badan kucing. Akibatnya kucing akan cirit birit!

Sama juga dengan manusia, saya pasti ada di antara anda yang tidak boleh minum susu, di mana kalau anda minum susu anda akan mengalami cirit birit, dan Doktor menasihatkan agar anda tidak “consume any dairy product”.

Tidak dinafikan ada di antara anda akan berkata, kucing saya minum “Full Cream” ok je … tak cirit pun dah bertahun.. Betul tak dinafikan. Alhamdulillah lah kalau kucing anda tidak sensitif. Kerana ini bersifat individu. Tapi tidak mustahil ia akan meninggalkan kesan sampingan di masa akan datang.

Sebab tu di dalam bilik konsultasi saya, saya tidak menggalakkan pemilik memberi susu kepada anak kucing atau kucing yang sedang sakit, kerana ini mungkin memudaratkan lagi keadaan kucing yang sedang sakit.

Bagi anak kucing terutama yang kematian ibu atau ditinggalkan ibunya, berikan susu khas untuk anak kucing. Lebik baik kalau di beri susu yang mengandungi kolustrum ibu. Biasanya akan dilabel sebagai “Milk Replacer”. Kalau saya, saya sering menggunakan susu “Milkodog”.

Memberi susu kucing dewasa kepada nak kucing, samalah juga seperti anda memberi susu yang anda minum kepada bayi anda. Tentulah ia tidak sesuai dan memudaratkan bayi anda bukan? Sama juga dalam kes kucing.

Jadi berhati-hatilah dalam memberi susu kepada kucing anda.

Di sini saya sharekan gambar susu whiskas ni …. cool kan packaging nye ? Saya pun tak sure sama ada di Malaysia dah ada ke tidak susu ni. Gambar ni diambil semasa di London

10422320_1502017010069137_4517453228363347017_n