Susu Punca Kucing Cirit Birit!

Susu Punca Kucing Cirit Birit! Betulke?
=======================================

Kucing sering dikaitkan dengan susu..
Seolah-olah kucing suka minum susu? Betulke?

Pendapat saya, kucing domestik(belaan) sahaja yg suka susu mungkin pada awalnya susu diberikan sebagai sumber protein (mungkin juga kalsium) tambahan pada kucing, ini kerana sifat semulajadinya sebagai haiwan karnivor (haiwan pedaging).

Sebab kalau ikut logik kalau kucing liar atau kucing terbiar, mana pulak dia nak dapat susu betul tak? Tapi untuk “big cat” atau “wild cat” di luar sana mereka dapat sumber protein tambahan dari tulang temulang mangsa mereka, tambahan pula mereka memang makan daging sahaja.

Tapi katakan lah sebagai pemilik kucing anda tetap ingin memberikan susu kepada kucing anda. Tak menjadi masalah tetapi anda perlu tahu bahawa pemilihan susu kucing yang betul amat penting!

JANGAN berikan susu full cream , susu pekat dan yang sewaktu denganya (yang manusia punya) kepada kucing anda
JANGAN berikan susu kucing dewasa kepada anak kucing yang baru lahir (sekurang kurangnya yang berumur kurang dari 6 minggu)
Kenapa? Nanti saya akan terangakan.

Jika anda ingin memberikan susu kepada kucing anda pastikan ia adalah khas untuk kucing atau yang tertulis (atau dilebelkan) “free lactose” ini kerana kucing (sama seperti manusia) kadang-kadang mempunyai masalah “lactose intolerance”.

Apa maknanya tu?
Macamni, “lactose intolerance” ni maksudnya kucing tidak boleh bertolak ansur atau tidak boleh menerima kandungan lactose. Ini disebabkan ketidakhadiran (tiada) enzim untuk mencernakan lactose dalam badan kucing. Akibatnya kucing akan cirit birit!

Sama juga dengan manusia, saya pasti ada di antara anda yang tidak boleh minum susu, di mana kalau anda minum susu anda akan mengalami cirit birit, dan Doktor menasihatkan agar anda tidak “consume any dairy product”.

Tidak dinafikan ada di antara anda akan berkata, kucing saya minum “Full Cream” ok je … tak cirit pun dah bertahun.. Betul tak dinafikan. Alhamdulillah lah kalau kucing anda tidak sensitif. Kerana ini bersifat individu. Tapi tidak mustahil ia akan meninggalkan kesan sampingan di masa akan datang.

Sebab tu di dalam bilik konsultasi saya, saya tidak menggalakkan pemilik memberi susu kepada anak kucing atau kucing yang sedang sakit, kerana ini mungkin memudaratkan lagi keadaan kucing yang sedang sakit.

Bagi anak kucing terutama yang kematian ibu atau ditinggalkan ibunya, berikan susu khas untuk anak kucing. Lebik baik kalau di beri susu yang mengandungi kolustrum ibu. Biasanya akan dilabel sebagai “Milk Replacer”. Kalau saya, saya sering menggunakan susu “Milkodog”.

Memberi susu kucing dewasa kepada nak kucing, samalah juga seperti anda memberi susu yang anda minum kepada bayi anda. Tentulah ia tidak sesuai dan memudaratkan bayi anda bukan? Sama juga dalam kes kucing.

Jadi berhati-hatilah dalam memberi susu kepada kucing anda.

Di sini saya sharekan gambar susu whiskas ni …. cool kan packaging nye ? Saya pun tak sure sama ada di Malaysia dah ada ke tidak susu ni. Gambar ni diambil semasa di London

10422320_1502017010069137_4517453228363347017_n

You May Also Like

About the Author: DrLynnYamin

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *