November 1

BAHAYA Panadol kepada kucing

Tak percaya ada orang beri kucing panadol!?

Setuju tak kalau saya katakan hampir setiap rumah di Malaysia ada menyimpan Pandol yang digunakan ketika pening kepala atau demam. Malah saya sendiri ada menyimpannya di rumah, di klinik malah di dalam beg saya, untuk kegunaan masa kecemasan.

Sesungguhnya di kala kita tengah banyak kerja, atau sedang mengejar “due date” untuk menghantar tugasan, masa tu pulak kepala terasa pening dan badan rasa nak demam, tatkala itu kehadiran Panadol sangatlah bermakna. Seolah-olah Panadol penyelamat untuk kita berjuang menyiapkan tugasan tersebut.
Tapi berbeza pula halnya dengan KUCING, Panadol merupakan malapetaka kepada haiwan comel ini, malah ia boleh meragut nyawa kucing anda. Oleh itu jangan sesekali memberikan Panadol kepada kucing anda.

Saya sebagai seorang veterinar sering mendapat kes sebegini di klinik saya di Shah Alam. Baru-baru ini, saya menerima satu kes, di mana muka SiComel(bukan nama sebenar) kelihatan agak bengkak, kemudian air liur meleleh dengan banyak, SiComel kelihatan pucat dan lemah. Menurut pemiliknya, SiComel dikatakan sudah tidak sihat 2-3 hari. Selepas melakukan pemeriksaan, terdetik dihati macam termakan Panadol je. Belum pun sempat saya bertanya, pemiliknya telah memaklumkan bahawa beliau telah memberikan Panadol kepada SiComel pada hari sebelumnya.
Ketahuilah kucing sangat sensitif pada panadol sehingga boleh membawa kepada kematian. Ini kerana, hati kucing tidak mempunyai enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna bahan yang dinamakan acetaminophen.

Acetaminophen adalah bahan yang terkandung dalam Panadol. Sebenarnya bukan sahaja Panadol, malah mana-mana ubat yang mengandungi bahan acetaminophen adalah merbahaya kepada kucing. Tahap keracunan kucing terhadap bahan ini adalah serendah 10mg/kg berat badan.

Sebagai contoh, sekiranya berat seekor kucing dewasa adalah 5kg, ini bererti kucing tersebut boleh bertolak ansur dengan bahan tersebut maksimum 50mg,sedangkan sebiji Panadol yang biasa adalah 500mg. Walaupun hanya 1/4biji (125mg) diberi kepada kucing, ia boleh membawa kematian! Apatah lagi kalau diberi 1biji.

Namun saya pasti, ada diantara anda akan berkata “saya bagi kucing saya Panadol, elok je sihat je.. takde apa-apa pun!”. Percayalah bukan anda sorang, malah saya sering dilontarkan persoalan itu. Saya tidak menafikan atau mengatakan anda tipu, namun saya tidak menjumpai mana-mana fakta atau penulisan yang mengatakan kini kucing selamat memakan Panadol.
Namun persoalan itu mungkin terjawab dalam penerangan yang diberikan oleh BPFK (Badan Pengawalan Farmaseutikel Kebangsaan). Suatu pagi, dalam perjalan ke tempat kerja, saya medengar siaran radio yang membincangkan perihal ubat tiruan. Terperanjat saya selepas mendengar penjelasan pegawai tersebut.

Saya menyangka ubat tiruan hanya dijual di kaki lima, dan menggunakan nama yang pelik dan sangat berbeza dengan produk asal. Tetapi sebenarnya ubat tiruan turut dijual dipremis, dan hampir menyerupai produk asal sehingga 90%. Tanpa penilitian kita hampir tidak boleh membezakannya.

Berbalik semula pada cerita Panadol dan Kucing, berkemungkinan Panadol yang diberikan bukan yang asli, kerana itulah ia tidak memberi kesan kepada kucing.
Walau apapun kemungkinannya, rasanya tidak berbaloi untuk merisikokan nyawa kucing anda. Untuk berada di zon selamat adalah lebih baik untuk TIDAK memberi Panadol kepada kucing anda. Memberi kucing panadol seumpama memberi ubat batuk dewasa kepada bayi. Pastinya anda tidak akan melakukannya bukan?

Adakalanya niat yang baik, kalau tersalah langkah boleh membawa malapetaka. Kesian pada kucing anda, dari demam biasa yang boleh dirawat, anda bagi Panadol, tak fasal-fasal kucing anda diambang maut. Sebaiknya bawalah kucing anda berjumpa Vet yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Kongsikan bersama rakan-rakan anda yang memiliki kucing, jika anda tidak mampu merawat kucing mereka, sekurang-kurangnya anda mampu menyelamatkan nyawa kucing mereka. Mencegah lebih baik dari merawat.

Panadol Ubat atau Racun pada Kucing

August 29

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Cacing Kucing – Cacing Pita (Tape Worm)

Ingat lagi tak pada cerita kutu atau flea yang ada pada badan kucing?
Mengawal kutu atau memasatikan kucing anda BEBAS KUTU adalah sangat penting.

Selain daripada untuk memastikan kesihatan bulu kucing, tahukah anda kutu/flea kucing boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain?

Kutu/flea yang tidak dikawal boleh menyebabkan kucing menjadi pucat, ini kerana makanan parasit ini adalah darah.

Selain itu kutu/flea juga boleh menyebabkan kucing anda dijangkiti cacing pita. Rajah ini menunjukkan kaitan antara cacing pita dan kutu. Kutu/Flea merupakan pembawa atau vektor yang membawa cacing pita kepada kucing.

Oleh itu ia amat penting untuk mengawal kutu dan memberi kucing anda ubat cacing. Ubat cacing sepatutnya diberi kepada kucing setiap 3 bulan. Baca label pada bungkusan sebelum memberinya kepada kucing anda, pastikan kucing anda mendapat dos yang sepatutnya berdasarkan berat badan kucing anda.

10385391_1497866013817570_1499354778243184563_n

August 17

Vaksinasi & Vaksin Kucing

APAKAH ITU YANG DIMAKSUDKAN DENGAN VAKSINASI?
Vaksin adalah sejenis sediaan cecair yang disuntik ke dalam badan kucing untuk menghasilkan pertahanan imuniti melawan penyakit.
Supaya badan kucing mendapat imuniti melawat penyakit yang biasanya melemahkan atau mengancam nyawa kucing, dan kebanyakkan penyakit ini boleh dan mudah berjangkit.
Mengikut kamus dewan edisi ke empat;
  • Vaksin sediaan bakteria, virus, dll yg sudah mati atau dilemahkan utk disuntik atau ditanam ke dlm tubuh badan supaya menghasilkan daya tahan terhadap penyakit tertentu
  • Pemvaksinan proses (tindakan atau perbuatan) memvaksin, vaksinasi.
  • Memvaksin menyuntik vaksin ke dlm tubuh seseorang atau haiwan utk melindunginya drpd sesuatu penyakit
  • Vaksinasi proses menyuntikkan vaksin ke dlm tubuh seseorang sbg langkah perlindungan men­cegah sesuatu penyakit, pemvaksinan.
BAGAIMANA VAKSIN BERFUNGSI?
Vaksin adalah cecair yang mengandungi kuman (bacteria atau virus) yang akan menyebabkan badan kucing menghasilkan antibodi terhadap
kuman tersebut. Sekiranya kucing dijangkiti oleh kuman tersebut, antibodi bersedia untuk melawan jangkitan tersebut. Ini dipanggil tindak balas imuniti badan.

Terdapat dua jenis penyedian vaksin, iaitu sama ada dengan mematikan kuman tersebut atau melemahkan kuman tersebut.
Perbezaan diantara killed vaccine ( kuman yang dimatikan ) dengan modifie live vaccine ( kuman yang dilemahkan).
  • Killed vaccine ( kuman yang dimatikan) lebih selamat digunakan kerana ia kurang mendatangkan komplikasi atau penyakit
  • Modifie live vaccine ( kuman yang dilemahkan) lebih berkesan dan menghasilkan daya tahan yang lebih berbanding killed vaccine
MENGAPA KUCING ANDA PERLU DI VAKSIN?

Kenapa KucingPerlu Di Vaksinasi??
Tujuan vaksin diberikan kepada kucing adalah untuk
melindunginya daripada dijangkiti penyakit-penyakit yang boleh membawa maut.  Vaksin mengandungi virus-virus yang telah dilemahkan supaya badan kucing akan membina daya tahan terhadap
penyakit-penyakit tersebut, kerana itulah vaksinasi hanya dilakukan pada kucing yang sihat.  Selepas vaksinansi, elakkan dariapada memandikan kucinganda selama seminggu






PADA UMUR BILAKAH KUCING SEPATUTNYA DI VAKSIN?

Kucing perlu divaksin seawal umur 6 minggu atau 2 bulan(8minggu). Seandainya anak kucing anda mempunyai ibu yang menyusukannya pada usia 2 bulan anda boleh menghantarnya mendapatkan suntikan vaksinasi. Bagi anak kucing yang tidak mempunyai ibu, yang dibesarkan oleh manusia, anak kucing ini boleh di vaksin seawall umur 6minggu, dengan syarat berat badan anak kucing itu tidak kurang dari 500gram.
Mengapa 6minggu? Ini kerana anak kucing mula cerai susu pada umur 6 minggu. Semasa masih menyusu, anak kucing mendapat perlindungan “maternal antibody” dari pada ibunya. Selepas cerai susu, kandungan atau kadar peratus “maternal antibody” dalam badan anak kucing mula menurun, pada ketika itulah anak kucing patut divaksin. Dengan itu, kuman tidak mempunyai ruang untuk menyerang anak kucing.




APAKAH JENIS PENYAKIT YANG PERLU DI VAKSIN?
Pada ketika ini (2014) di negara kita, vaksin yang boleh diperolehi adalah vaksin yang mencegah penyakit seperti berikut;
  • Feline Panleukopenia Virus ( juga di kenali sebagai Feline Parvo virus)
  • Feline Rhinotracheitis Virus (juga dikenali sebagai Feline Herpes Virus)
  • Feline Calici Virus
  • Chlamydophilia felis
  • Feline leukaemia virus
  • Feline Immunodeficiency virus
  • Rabies

July 16

BULU KUCING : TABBY

BULU KUCING TABBY

Perkataan TABBY pastinya tidak asing bagi penggemar kucing.  Malah ada sesetengah daripada pemilik kucing menamakan kucing mereka dengan panggilan “TABBY“.


Apakah yang dimaksudkan dengan TABBY?
Secara amnya, TABBY merujuk kepada warna atau corak bulu kucing yang berjalur. Warna TABBY sering dikaitkan dengan kucing terutamanya kucing domestik. 


TABBY adalah warna atau corak bulu kucing, ia bukan merujuk atau mewakili baka kucing tersebut. 
Sebagai contoh;

  • kucing yang bercorak TABBY MACKERAL sering dirujuk sebagai Domestic Cat, Kucing Kampung, Kucing Biasa dan Kucing Jalanan.
    KENAPA? ini kerana kebanyakkan kucing dijalan berwarna TABBY, malah ada laporan yang mengatakan lebih dari 50% kucing berwarna TABBY.
  • Kucing yang bercorak TABBY CLASSIC / MARBLE  pula sering dilabel sebagai kucing hutan atau bengal. Tapi jangan terpedaya TIDAK semua kucing yang bercorak TABBY CLASSIC atau MARBLE adalah kucing BENGAL.
    Tidak dinafikan Kucing Hutan atau Bengal sering mempunyai corak Classic Tabby, tapi tidak bermakna semua kucing Classic Tabby adalah kucing Hutan atau Bengal.


Di Malaysia, kucing TABBY dianggap biasa, tetapi tahukah anda sebenarnya di beberapa buah negara di eropah,
kucing tabby dianggap sebagai istimewa. Ini kerana warna dan coraknya, TABBY dikatakan sebagai warna asal kucing sejak turun temurun.


Apakah FAKTA yang menarik tentang TABBY?

Salah satu tanda yang unik pada kucing tabby adalah huruf
“M”
yang terletk ditengah dahi kucing tersebut

Chihiro the tabby

Apakah yang unik tentang “M” ini? 

Terdapat pelbagai
pendapat mengenai huruf 
“M” yang menjadi trademark kucing tabby ,
antaranya ia dikatakan membawa maksud  ;

  • sempena
    nama rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang menjadikan kucing adalah
    haiwan kesayangan baginda
  • “M” bererti  “magnificent” , anggun , cantik dan menawan
  •  sempana
    nama “mau”, nama yang dipanggil sebagai ganti diri kucing di zaman purba mesir
    (seperti meow)
  • “meow”
    panggilan manja atau ganti yang sering digunakan
  • Mariam
    “Virgin Mary” bagi penganut kristian

Tak percaya? 

Ok cuba anda perhatikan gambar di bawah, nampak tak huruf M yang dimaksudkan pada dahi kucing berwarna tabby tersebut?



kurang yakin? … mungkin anda beranggapan ini satu kebetulan.
Senang sahaja kalau anda ada kucing tabby cuba tengok dahi mereka

TABBYdiklasifikasikan kepada beberapa kategori mengikut
corak yang dihasilkan.

Terdapat 4 jenis TABBY iaitu

  1. Mackerel Tabby
  2. Classic Tabby
  3. Ticked Tabby
  4. Spotted Tabby



Mackerel Tabby
•    Mempunyai jalur yang lurus dan menegak, dan biasanya agak
melengkung dibahagian badan
•    Jaluran agak halus dan semakin mengecil dan putus putus
dibaghagian rusuk  dan abdomen
•    Selalunya mempunyai bentuk “M” di dahi
•    Mempunyai batang hidung yang lebar dan berbintik hitam atau
gelap di bahagian bawah hidung
•    Ada juga yang menggelarnya sebagai “fishbone tabby”
disebabkan jaluran seperti isi ikan tambahan pula dinamakan sempena ikan
tengiri (mackerel)
•    Tabby jenis ini palaing banyak didapati



Classic Tabby
•    Ia dipanggil “classics” kerana bentuknya yang klasik dan elegan
•    Juga dikenali sebagai “marble” atau “blotched” . Kelihatan seperti corak marmar atau kek marble
•    Ia cenderung mempunyai warna yang gelap dan hitam
•    Juga mempunyai huruf “M” di dahi seperti mackerel tabby
•    Bezanya , classic tabby mempunyai pusar dibadan, dan ia bercorak berpusar atau berputar
•    Jalurannya lebih lebar berbanding mackerel
•    Mempunyai corak seperti “butterfly di bahagian bahu” dan “bullseye” atau “oyster” di bahagian rusuk.





Spotted Tabby

  • Spotted tabby bukanlah corak yang sebenar ia tebentuk dari pecahan mackerel tabby    
  • Perubahan pada jalur mackerel yang berpecah  menghasilkan corak berbintik dan tompok 
  • Ia kelihatan seperti berbintik-bintik atau bertompok-tompok dibahagian badan
  • Terdapat juga yang mempunyai tompok besar yang dipercayai terhasil dari pecahan corak “classic tabby”













Salah seekor kucing yang boarding di klinik saya, lupa namanya
Baka : Bengal
Corak Bulu : Spotted Tabby

Ticked Tabby 

  • corak ini terhasil bukan disebakan oleh jaluranya , tetapi
    terhasil kerana bulunya yang mempunyai warna berbeza. 
  • Pemecahan warna pada bulu menyebakan warna kelihatan
    seperti campuran taburan garam dan lada hitam
  • Kesan jaluran tabby yang masih teringgal boleh kelihatan di
    bahagian muka, bawah kaki, perut dan hujung ekor



Torbie
•    Kombinasi antara warna antara tabby dan tortoiseshell
sering dipanggil sebagai “torbie”







July 14

WARNA BULU KUCING : SOLID COLOUR

SOLID COLOUR 





SOLID COLOUR, merujuk kepada kucing yang bulunya hanya SATU WARNA SAHAJA sebagai contoh hitam.  Kerana itu ia di panggil “SOLID”.

Sekiranya kucing itu dikatakan berwarna BLACK SOLID atau SOLID BLACK , ini bermakna keseluruhan badan kucing tersebut berwarna hitam, dan TIDAK mempunyai sebarang tanda, jalur, corak atau calit di badannya
 

Salah seekor kucing saya yang bernama Burn
Baka : Domestic Long Hair ,
Warna : Solid Black

Secara genetik, terdapat dua warna asas utama bagi bulu kucing iaitu ;

  • “black”  mewakili warna hitam
  • “red” mewakili warna oren

Ada juga artikel yang mengatakan terdapat empat(4) warna asas iaitu 

  • black / hitam
  • red / oren
  • chocolate / coklat
  • cinnamon

Pasti anda tertanya bagaimana pula dengan kucing berwarna kelabu atau cream. Warna-warna ini terhasila apabila kucing mewarisi  genetik “dilute genes”, dimana warna asas asal bulu tersebut akan di “dilute” atau dicairkan, sebagai contoh…..

  • warna bulu yang asalnya berwarna hitam akan kelihatan kelabu atau dikenali sebagai “blue
    Didalam mengkelaskan warna kucing tiada istilah warna kelabu(grey), ini kerana warna kelabu dirujuk sebagai “blue
Salah seekor kucing saya yang bernama BabyBlue
Baka : Domestic Long Hair ,
Warna : Solid Blue
  • manakala warna bulu yang asalnya  oren “red” akan menjadi “cream”  atau “cameo
    Didalam mengkelaskan warna kucing tiada istilah oren atau orange, warna ini dirujuk sebagai “red” 

Bagaimana pula dengan warna putih?

Putih terbentuk apabila kucing mewarisi “masking gene” dimana warna yang diwarisi akan ditutupi atau dilindungi oleh warna putih.

Oleh itu kucing akan kelihatan berwarna putih.






June 16

Burmese

Burmese
Pada tahun 1930, kucing yang seakan-akan Burmese sekarang bernama Wong Mau dibawa dari Asia Timur ke Amerika untuk dikahwinkan dengan seekor Siamese yang seiras dengannya.
Anak-anak Wong
Mau dianggap sebagai kucing baka Burmese pertama.

Ciri-ciri:

  • Baka ini sungguh mesra dan sangat setia terhadap pemilik mereka. 
  • Mereka tidak gemar bersendirian
  • Suka bila ditemani oleh manusia atau haiwan lain yang boleh bermain dengan mereka.

Burmese cat love

Kepala:
  • Muka yang pendek, sedikit tirus dan pipi yang lebar. 
  • Mempunyai “nose break” yang membuatkan hidungnya kelihatan mancung. 
  • Matanya bulat, besar dan bewarna kuning atau kuning-hijau.

Bulu:
  • Bulu yang pendek dan warna bulunya sekata dari akar ke hujung. 
  • Kadang kala warna dibahagian muka, telinga, ekor dan kaki lebih gelap.

Badan:
  • badan bersaiz sederhana dan tegap. 
  • Kakinya kurus dan panjang dengan kaki belakangnya lebih panjang dari kaki depan. 
  • Baka ini mempunyai ekor sederhana panjang dan tanpa sebarang bengkok

Cooper: Burmese Cat

June 11

BAKA TULEN BERBULU PANJANG

BAKA TULEN BERBULU PANJANG
Sejarah:

  • Ia mula dilihat di Eropah seawall abad ke 16
  • Antara baka yang terawal adalah Turkish Angora yang dinamakan senmpena sebah bandar di turki (Bandar Ankhara).
  • Kucing Parsi berasal dari negara Parsi, ia mulanya di import ke Itali pada tahun 1620an, kemudian dibawa dari Turki ke Perancis dan seterusnya ke Britain
  • Fakta
  • Kucing berbulu panjang mewarisi bulu panjang melalui gen resesif , ini bermakna kedua ibu dan bapa kucing tersebut perlu berbulu panjang untung menghasilkan anak kucing berbulu panjang.
  • Kelebihan:
  • Mempunyai sikap yang baik, manja dan tidak lasak.
  • Mudah dibelai dan disentuh
  • Sesuai untuk mereka yang inginkan kucing didalam rumah.
  • Kekurangan:
  • Bulu perlu disikat setiap hari bagi memastikan ia tidak bergumpal.
  • Perlu penjagaan bulu yang rapi
  • Tidak sesuai untuk mereka yang sibuk bekerja
BERIKUT ADALAH  SENARAI NAMA 
BAKA TULEN YANG BERBULU PANJANG
untuk mengetahui  lebih lanjut klik pada nama baka 

Maine Coon

Norweigen Forest Cat

Himalayan

Birman

Ragdoll

Turkish Angora
sekiranya BAKA TULEN yang anda minati tidak tersenarai 
sila tinggalkan COMMENT 
saya akan cuba memasukan entri untuk baka tersebut